חג החנוכה ומשמעותו:
לרגל הדלקת נר חמישי ולקראת שבת המלכה המתקרבת אלינו, אלי עזור לי הכין לכם פוסט עם מס’ ביאורים על חג החנוכה, ובנוסף נדבר קצת על הפטרת פרשת השבוע ועל הקשר שלה לחג האורים.
לפני שנתחיל נציין כי הדלקת נרות החנוכה ביום שישי, נעשית לפני הדלקת נרות השבת. ובמוצאי השבת, נהוג להבדיל בבית ורק לאחר מכן להדליק את נרות החנוכה.
רבי נתן אומר: “כי נר חנוכה הוא כנגד שמונה פעמים שאנו מכריזים “אמת” מיד לאחר קריאת שמע של שחרית – “אני השם אלוקיכם אמת… השם אלוקיכם אמת… אמת אלוקי עולם מלכנו… אמת ואמונה חוק ולא יעבור… אמת שאתה הוא השם אלוקינו… אמת אשרי איש שישמע למצוותך… אמת אתה הוא אדון לעמך… אמת אתה הוא ראשון ואתה הוא אחרון…”
שכן האמת הטהורה, היא הדרך שלנו להתגבר על החושך, על ההתייוונות. הרי השקר מעוות את המציאות ומתעתע בנו. ורק האמת תקרב אותנו לקב”ה. היוונים כאמור רצו שנזנח את דרכינו הטובה והאמיתית, רצו שנתקרב אל החושך ונתרחק מהאור “הם החשיכו את עיניהם של ישראל”. החושך כמו השקר הוא אינו המציאות, הוא כיסוי וגם הוא מתעתע בנו כמו השקר. ובדיוק כמו שאנו לעיתים משקרים כדי “לכסות” על עצמנו, כך החושך מכסה את האמת. וכאשר אנו מדליקים את האור העולם מתגלה.
החושך הוא למעשה החכמה היוונית והוא גם היצר הרע, המעטפת החיצונית שמנסה למשוך אותנו והוא מתהדר בפן הגשמי של הצלחה וניצחונות. אך כפי שנאמר: “איזהו גיבור הכובש את יצרו”, דהיינו הניצחון הוא לכבוש את היצר ולא להתפתות לו. הניצחון של חנוכה הוא בהדלקת הנרות ובהבנה שההצלחה היא פנימית, אמיתית ומהותית. נרות החנוכה מאירים לנו את המציאות האלוקית והנר מאיר את ה”שקר” שהיצר הרע מנסה “למכור” לנו. וכשאנו מדליקים את הנרות ומפרסמים את האור כלפי חוץ, אנו מקרבים ומזכירים למי שרואה את הנרות את הפנימיות ומזמינים אותו לבית החמים הטוב ומלא האור של הקב”ה.
מה בין פרשת השבוע לחג החנוכה?
פרשת השבוע הנוכחית “מקץ” מתמקדת ביוסף (פתרון החלומות לפרעה וכו’). ובפרשה הקודמת “וישב” נאמר כי יוסף הוא איש מצליח ולמעשה הוא האיש היחיד הנקרא “מצליח” בתורה, “וַיְהִי השם אֶת יוֹסֵף וַיְהִי אִישׁ מַצְלִיחַ וַיְהִי בְּבֵית אֲדֹנָיו הַמִּצְרִי. (בראשית לט ב), מכך ניתן להבין שכאשר הקב”ה נמצא איתנו אנו מצליחים. השם ליווה את יוסף כאשר הוא היה בתחתית .
כאמור דברנו על עניין הניצחון וההצלחה, ולמעשה כל אדם שיש לו קשר לקב”ה, הוא אדם מוצלח. עלינו רק ללחוץ על המתג, לחבר את כל הנקודות ואת המעשים הטובים שלנו (הקטנים והגדולים) כדי להתגבר על החושך, ולזכור שהקב”ה נמצא איתנו תמיד ושכל עוד הוא איתנו, אנו “מצליחים” לנצח באופן מהותי ואמיתי.
כמעט תמיד בחג החנוכה, אנו קוראים את פרשת השבוע “מקץ” ובהתאם לכך קוראים את ההפטרה של פרשת בהעלותך (הנחשבת להפטרה קשה להבנה ובה יש נבואות שהן החזיונות של הנביא) . אם כן, בהפטרה זו לנביא זכריה יש חיזיון ובו הוא רואה את מנורת בית המקדש לפרטי פרטים: “… רָאִיתִי וְהִנֵּה מְנוֹרַת- זָהָב כֻּלָּהּ וְגֻלָּהּ עַל-רֹאשָׁהּ וְשִׁבְעָה נֵרֹתֶיהָ עָלֶיהָ שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת לַנֵּרוֹת אֲשֶׁר עַל-רֹאשָׁהּ:ג וּשְׁנַיִם זֵיתִים עָלֶיהָ אֶחָד מִימִין הַגֻּלָּה וְאֶחָד עַל-שְׂמֹאלָהּ”.
המנורה למעשה מסמלת בנייה מחודשת של בית המקדש לעתיד לבוא וכן היא גם סמל לעידוד הקוראת לזרובבל להמשיך לבנות את בית המקדש, כמו כן ההפטרה מספרת על ניצחון הרוח ועל חזרת השכינה, והקשר לחנוכה כאן הוא די ברור.
זכרו- כל יהודי הוא מנורה טהורה, נר דולק ונשמה מאירה, עלינו רק להמשיך להמשיך לדלוק ולהתגבר על החושך בעזרתו של השוכן במרומים.
חג שמח ושבת שלום,
צוות אלי עזור לי
Recent Comments